Is thee slecht voor eczeem? Is het beter om koffie te drinken?

thee bij eczeem

Eczeem is een huidaandoening voor mensen die ervoor zorgt dat er zich droge, warme, rode en jeukende plekken op de huid vormen. Het gebeurt door een ontsteking in je lichaam, welke naar voren komt als je je lichaam blootstelt aan zogenaamde triggers.

Er zijn veel dingen die je moet vermijden, maar is thee er één van? Is thee slecht voor eczeem?

Is thee slecht voor eczeem?

Als je eczeem hebt, weet je dat bepaalde stoffen het kunnen veroorzaken. Je kunt weken zonder uitbraak gaan en dan plotseling een jeukende rode uitslag hebben door iets dat je hebt gegeten, of door een soort zeep of wasmiddel dat je hebt gebruikt, of zelfs door de tijd van het jaar. Er zijn veel dingen die je moet vermijden, maar is thee er een van? Is thee slecht voor eczeem?

Het vermijden van stimulatoren

Het belangrijkste voor het onder controle houden van uw eczeem is het zoveel mogelijk vermijden van triggers, maar dit kan moeilijk zijn. Ze zijn overal in het milieu, maar ook in voedsel, huishoudchemicaliën, kleding, schoonheidsproducten en meer. Helaas kan thee er daar inderdaad één van zijn.

Haren van huisdieren vallen voor veel mensen hier ook onder. Lees meer over de effecten van dierenallergieën voor mensen met eczeem in ons artikel daarover.

Ook kunt u nieuwe veroorzakers ontwikkelen gedurende uw leven, waarbij uw eczeem zich op eens door iets zal laten aanzwellen waar u nog nooit eerder een probleem mee had.

De meest voorkomende eczeem prikkels om op te letten zijn onder andere:

  • Zeep
  • Make-up
  • Bepaalde wasmiddelen
  • Wol en synthetische vezels
  • Ruwe kleding, labels of naden
  • Centrale verwarming
  • Huishoudelijke reinigingsmiddelen en andere chemicaliën in het huis
  • Gras en stof
  • Dierenharen
  • Chemische stoffen zoals die in zwembaden
  • Warmte en zweet
  • Stress

Sommige mensen hebben ontdekt dat hun eczeem erger wordt als ze bepaalde voedingsmiddelen eten, en dat het vervolgens beter is als ze deze voedselgroepen helemaal vermijden. Mogelijke voedsel triggers kunnen gluten, zuivel, soja, noten, eieren en citrusvruchten zijn. Lees hier meer over in ons artikel over voeding en eczeem.

Een andere mogelijke trigger voor uw eczeem kan ook thee zijn.

Lees ook:  Voordelen van Vitamine C voor eczeem + practische tips!

Als u vermoedt dat uw eczeem opkomt en erger wordt als u een bepaald voedsel eet, dan kunt u een intolerantie voor iets hebben. Laat je door een arts testen om erachter te komen welke intoleranties u heeft.

Waarom is thee slecht voor mensen met eczeem?

Sommige eczeem veroorzakers zijn gemakkelijker te vermijden dan andere. Als u echt van thee houdt, kan het moeilijk te accepteren zijn dat u misschien niet in staat bent om te blijven genieten van uw dagelijkse kopje thee.

Zowel thee als koffie bevatten grote hoeveelheden salicylaten, een natuurlijk bestrijdingsmiddel dat helaas bij sommige mensen eczeem kan veroorzaken.

Zwarte thee kan ook veel sporen van nikkel bevatten, waar sommige mensen met eczeem ook slecht op reageren. Dit is aanwezig in de grond en komt tijdens de teelt in de theeplanten terecht.

Koemelk kan ook een trigger zijn voor sommige personen, dus als je je thee met melk lekker vindt, kan dit ook een probleem zijn. Daarnaast kan ook witte suiker kan ook leiden tot het ontstaan van eczeem.

Nikkel is een veelvoorkomend probleem voor mensen met eczeem, maar is een van de makkelijkste veroorzakers om te vermijden. Als u vermoedt dat het merk thee dat u gebruikt een hoog nikkelgehalte heeft, kunt u overstappen op een ander merk uit een ander deel van de wereld.

U kunt ook overstappen op een ander soort thee, zoals groene thee. Groene thee is rijk aan antioxidanten en is eigenlijk heel goed voor de meeste mensen!

Salicylaat Gevoeligheid

Salicylaten komen van nature voor in veel producten en zijn een van de meest voorkomende stoffen die eczeem bij mensen veroorzaken. Andere symptomen van salicylaatintolerantie zijn onder andere verstopte neus, netelroos, buikkrampen, diarree, gewrichtspijn, slaapstoornissen en astma.

Wereldwijd is het niet een zo vaak voorkomende intolerantie als gluten of lactose, maar is een van de belangrijkste voedselproblemen waar eczeempatiënten op hun hoede voor moeten zijn.

U vindt salicylaten in:

  • Vruchten: Rozijnen, pruimen, abrikozen, bramen, bosbessen, kersen, druiven, ananas, pruimen, sinaasappels, mandarijnen, aardbeien en guave.
  • Groenten: Broccoli, komkommers, witlof, andijvie, radijs, courgette, aubergine, pompoen, zoete aardappel, spinazie, artisjokken en tuinbonen.
  • Kruiden: Kerrie, anijs, cayennepeper, dille, gember, kaneel, kruidnagel, mosterd, komijn, oregano, paprika, tijm en rozemarijn.
  • Andere bronnen: Thee, rum, wijn, azijn, jus, pepermunt, amandelen, honing, zoethout, jam, kauwgom, augurken, olijven en aloë vera

Salicylaten zijn ook te vinden in veel synthetisch geproduceerde producten zoals medicijnen, tandpasta, parfum, huidcrèmes en haarproducten. Daarnaast komt het veelvuldig voor in medicijnen zoals aspirine en ibuprofen.

Wat kunt u aan een salicylaatintolerantie doen?

Als je een salicylaatintolerantie hebt, is het niet iets dat medisch getest kan worden, het is enkel iets dat jij en je dokter kunnen vaststellen met een dieet.

De hoeveelheid salicylaten varieert van product tot product, afhankelijk van hoe ze worden verbouwd en bewerkt. Het is mogelijk dat je geen probleem hebt met alle voedingsmiddelen die salicylaat bevatten, maar dat je in plaats daarvan misschien gewoon een aantal van de voedingsmiddelen met de grootste hoeveelheden moet opgeven.

Als je vermoedt dat je een probleem met salicylaat hebt, moet je met je huisarts praten en niet zomaar alle mogelijke boosdoeners opgeven, omdat het vermijden van alle salicylaatvoedingsmiddelen vele andere belangrijke voedingsbronnen uit je dieet zal verwijderen.

Ook, zijn  salicylaten hoog in antioxidanten en zijn ze goed voor de meesten van ons. Het volledig vermijden van salicylaten is zeer moeilijk en zal allerlei andere vitaminen en mineralen uit uw dieet onttrekken. Dit is dus iets dat goed moet worden gecontroleerd door uw huisarts.

Andere alternatieven die beter geschikt zijn voor mensen met eczeem

Als u ontdekt dat uw favoriete thee slecht is voor eczeem, zijn er een paar dingen die u in plaats daarvan kunt proberen. Gelukkig zijn er alternatieven voor thee, zodat u kunt blijven genieten van deze dagelijkse lekkernij zonder al te veel op te hoeven geven.

Probeer over te stappen naar een andere theeleverancier uit een ander deel van de wereld om te zien of dit een verschil maakt voor uw eczeem. Als de ontsteking afneemt, kan het zijn dat u een probleem had met het nikkel in dat theemerk.

Als je salicylaten wilt vermijden, is dit een wat lastiger alternatief. Gewone thee bevat veel, terwijl groene thee ongeveer de helft van de hoeveelheid bevat, en kruidenthee wisselt. Kamillethee en cafeïnevrije thee bevatten nog steeds wat salicylaten, maar deze bevatten veel lagere gehaltes en zijn misschien goed voor jou.

Koffie is helaas dus niet een goed alternatief omdat ook deze hoge concentratie salicylaten bevat. Let wel, als u dus echt vastgesteld hebt dat salicylaten voor u de veroorzakers zijn!

Uw gezondheid verbeteren waardoor u wellicht wel thee kan blijven drinken in kleine hoeveelheden? Lees dan wat de effecten van een verhoogde vitamine C of vitamine D inname voor uw eczeem kan doen!

Thee of koffie bij eczeem pinterest image