Ligt de oorzaak van je eczeem bij bepaalde voedingsmiddelen? Zo kom je er achter!

Atopisch en contacteczeem

Eczeem is een erg lastige huidaandoening te herkennen aan kleine bultjes en rode plekken die enorm kunnen jeuken en irriteren. De jeukende huiduitslag kan op elk moment en op elke plek in het lichaam optreden. Eczeem komt vaak voor, maar is gelukkig niet besmettelijk.

De twee meest voorkomende vormen van eczeem zijn atopische en contactdermatitis.

Contacteczeem is te herkennen aan een jeukende huidontsteking op één bepaalde plek. De eczeemplek ontstaat juist daar waar de huid contact heeft gehad met een bepaalde stof. De oorzaak van contacteczeem valt dan ook makkelijk te achterhalen. De ontsteking zal normaal gezien snel verdwijnen als contact met een bepaalde stof of product vermeden wordt.

Het atopische eczeem daarentegen is een chronische huiduitslag. Het gaat hier om een inwendig probleem waardoor de huid steeds opnieuw ontsteekt.

De exacte oorzaak van het eczeem is enorm moeilijk te bepalen. Huidspecialisten hebben daarom een lijst opgesteld met bekende eczeem triggers. Deze triggers leiden, vaak in combinatie met elkaar, tot de vorming van het eczeem. De trigger kan een stof uit je omgeving, stress of een voedselelement zijn.

Voedingsmiddelen die eczeem triggeren

Hoewel huisartsen atopisch eczeem niet vaak in verband brengen met voedingsmiddelen, komt dit toch steeds meer voor. Steeds meer mensen kampen immers met een voedselallergie of voedselintolerantie.

Het eczeem ontstaat in dit geval door een speciale reactie van het immuunsysteem op bepaalde voedingsmiddelen. Hierdoor treedt er, meestal tussen de 6 en 24 uur na het nuttigen van het voedselmiddel, een uitbraak van het eczeem op.

Lactose en transvetten

Ten eerste zijn zuivelproducten een bekende oorzaak van eczeem. Veel mensen zijn namelijk lactose-intolerant. Verder is het ook wetenschappelijk bewezen dat het verminderen van de inname van zuivel de kwaliteit van de huid aanzienlijk verbetert. Tenslotte zit melk ook nog eens vol hormonen waar niet iedereen even goed tegen kan.

Lees ook:  Bananen eten bij eczeem - Goed of slecht idee?

Vermijd verder ook transvetten. Transvetten zijn vetten die tijdens het chemisch verwerken van onverzadigde vetten ontstaan. Transvetten vind je niet alleen in boter of margarine, maar ook in bewerkte voedingsmiddelen zoals varkensvlees, hamburgers en snacks.

Transvetten verzwakken het immuunsysteem. Hierdoor krijgt je lichaam hogere ontstekingswaarden en wordt de kans op allergieën en eczeem groter.

In bewerkte voedingsmiddelen zitten trouwens ook enorm veel toegevoegde suikers. Met suiker moet je ook oppassen. Te veel suiker zal je insuline niveau enorm doen stijgen, wat op zijn beurt weer tot ontstekingen en eczeem zal leiden. Daarom zijn chips, frisdranken en suikerrijke koekjes ook zeer slecht eten voor eczeem.

Voedselallergieën

Tenslotte zijn vis, schelpdieren, tarwe, soja en noten ook eten dat eczeem veroorzaakt. In deze voedingsmiddelen zitten namelijk allergenen. Allergenen zijn bepaalde eiwitten die allergische reacties opwekken. Ben je allergisch voor een bepaald voedingselement, dan kan zelfs een klein beetje van een allergeen voldoende zijn om een zware allergische reactie en eczeem op te wekken.

Voedselallergieën zijn vaak dankzij een simpele bloedtest te ontdekken. Wetenschappers geloven tenslotte dat een voedselallergie erfelijk kan zijn. Hebben beide ouders een allergie, is er een kans van 80 procent dat de kinderen ook een voedselallergie zullen ontwikkelen.

Eliminatiedieet

Omdat het zo moeilijk is de exacte oorzaak te bepalen, kan je jarenlang last hebben van eczeem. Het is namelijk enorm moeilijk te onderscheiden of het eczeem door een voedingsmiddel, stof of stress veroorzaakt wordt. Het opsporen van de oorzaak van eczeem is dan ook een werk van lange adem.

De huisarts kan eerst en vooral een allergie test uitvoeren. Is de bloedtest negatief voor bepaalde voedingsmiddelen, dan betekent dit echter niet dat deze de oorzaak niet kunnen zijn. Het resultaat van een allergie test geeft je namelijk alleen duidelijkheid over eventuele allergieën. Ben je gevoelig (oftewel, heb je een intolerantie) voor bepaalde voedingsmiddelen? Dan kan dit ook tot eczeem leiden, ook al was de test negatief.

Lees ook:  Voordelen van Vitamine C voor eczeem + practische tips!

Heeft de allergie test niet voor duidelijkheid gezorgd, zal je arts je vragen een dagboek bij tot houden. Dit houdt in dat je, gedurende 4 tot 6 weken lang, exact bijhoudt wat je eet een drinkt. Daarnaast noteer je ook alle eventuele veranderingen van het eczeem. Zo kan je bepalen welke voedingsmiddelen een invloed op je eczeem hebben.

Daarna kan je een eliminatietest uitvoeren. Deze test kan enorm lang duren. Je moet alle voedingsmiddelen immers één voor één uit je dieet schrappen, tot het duidelijk wordt welk voedingselement het eczeem veroorzaakt.

Eenmaal het duidelijk is welk product het eczeem veroorzaakt, is het verstandig een diëtiste in te schakelen. Jullie kunnen dan samen een speciaal dieet opstellen, waarbij het verdachte voedingselement uit je eetpatroon wordt geschrapt. Het is enorm belangrijk hier professionele hulp bij te krijgen. Je gaat immers een nieuw en evenwichtig dieet volgen, waarbij het ontbrekende voedingsmiddelen door andere producten opgevangen moet worden. Volg daarom steeds het advies van je arts tot in detail op.

Werkt het dieet en vermindert het eczeem, dan kan je met de diëtiste kijken hoe jullie dit op lange termijn gaan aanpakken. Heeft het nieuwe dieet (bijna) geen invloed op het eczeem, dan zal je moet blijven zoeken naar de oorzaak van je huidprobleem.

Lees ons artikel eczeem & voeding voor specifieke tips over voedingsmiddelen die je het beste kunt vermijden of juist toe kunt voegen aan je dieet.

Hoe behandel je eczeem?

Er bestaat geen behandeling tegen atopisch eczeem. Na het schrappen van een bepaald voedingsmiddel kan het eczeem verminderen, maar zal het meestal niet helemaal verdwijnen.

Lees ook:  Studeren en eczeem - Hoe eczeem mijn studiekeuze beïnvloed heeft

Bij de apotheker kan je verschillende zalven vinden die de ontsteking tegengaan. Verder zal een gezonde levensstijl je ook heel wat helpen. Het is eerst en vooral belangrijk dat je zo vers en organisch mogelijk eet. Drink ook steeds voldoende water. Water hydrateert de huid en kan het eczeem zo verzachten.

Voedingsmiddelen met probiotica, zoals verse yoghurt, zijn ook zeer goed voor de gezondheid. Probiotica versterken namelijk het immuunsysteem en zullen zo ontstekingen tegengaan. Tenslotte zorgen voldoende vitamines A en D voor een gezonde huid en hormoonhuishouding. Lees meer over de voordelen van vitamine D voor je eczeem.

Er bestaan onnoemelijk veel voedingsmiddelen die  eczeem veroorzaken. Bestudeer daarom eerst en vooral nauwkeurig je eetpatroon. Verder kan het aannemen van een gezonde levensstijl eczeem uitbarstingen verminderen.

Wat je ook doet, hou er rekening mee dat elk lichaam anders reageert op bepaalde voedingsmiddelen. Wees daarom voorzichtig en zoek steeds professionele hulp wil je je eetpatroon aanpassen.