Eczeem en slapen – 7 Tips voor een betere nachtrust

beter slapen met eczeem

Slaap is een zeer belangrijk aspect voor de genezing van onze huid. Ons lichaam doorloopt verschillende fasen gedurende elke 24 uur en een van deze belangrijke fasen is de genezingsfase als het lichaam rust. Als we niet in staat zijn om elke nacht een goede kwaliteit van slaap te bereiken, dan is dit uiteraard nadelig voor ons herstel.

Het nachten achter elkaar niet kunnen slapen van de irritatie en jeuk is mij niet onbekend. Naast dat ik mijn vriendin ook wakker hou als ik in mijn slaap vreselijk lig te krabben (ik merk dat helaas de volgende morgen pas als ik weer een plek op mijn lichaam opengekrabd heb).

7 Tips om beter te slapen met eczeem

Dit heeft mij er toe doen aanzetten enkele oplossingen te zoeken zodat ik, en mijn vriendin, een betere nachtrust krijgen. Hieronder bespreek ik de onderwerpen die mij het meeste geholpen hebben.

1. Een goed slaapkamer klimaat

Een goed binnenklimaat in je slaapkamer is van essentieel belang voor een goede nachtrust en voor je eczeem. Dit klimaat verschilt per persoon, maar wat wel hetzelfde is voor iedereen zijn de variabelen die belangrijk zijn.

Vochtigheid en temperatuur zijn de twee variabelen en beide zijn even belangrijk. Het vinden van de juiste combinatie kan een uitdaging zijn, net als het vinden van een perfecte matras. Maar het is de moeite waard.

Het creëren van een omgeving in de kamer die de jeuk vermindert, kan voor sommige heel simpels zijn. Bijvoorbeeld door tijdig je winterdekbed te verruilen voor je zomerdekbed, of je simpelweg niet driedubbel in de dekens te wikkelen Het kan ook een verandering van het beddengoed betekenen dat een meer ademende en lichtere stof bevat (wij gebruiken bamboe).

Door overdag frisse lucht door de ruimte te laten circuleren, kunt u de ruimte koel houden. Omdat het aantal pollen ‘s nachts meestal toeneemt, is het belangrijk om dan de ramen gesloten te houden, omdat pollenallergieën vaak voorkomen bij mensen met eczeem.

Wanneer het seizoen benauwd en vochtig is, kan het gebruik van een airconditioner een godsgeschenk zijn. In het tegenovergestelde seizoen kan een koude en droge omgeving het gebruik van een luchtbevochtiger (ik gebruik deze van Clean Air Optima in de slaapkamer) vereisen om de verdroogde huid voldoende gehydrateerd te houden.

Lees hier alles over de voordelen van een luchtbevochtiger voor eczeem.

2. Bescherm jezelf tegen huisstofmijt

Hoewel er een genetische aanleg bestaat voor huisstofmijt allergie, zijn huisstofmijtresten een veel voorkomend allergeen en wanneer de bovenste huidlaag van iemand al aangetast is (slecht functioneert), dan kunnen alle veel voorkomende allergenen in de huid een vervelende jeuk veroorzaken.

Hoewel het praktisch onmogelijk is om alle huisstofmijt uit je omgeving te verbannen, kunnen we de blootstelling toch aanzienlijk verminderen. Gezien hun voorkeur voor een warme vochtige omgeving, komen ze het meest voor in het kussen en het matras tijdens de warmere seizoenen.

Het is eenvoudig om lakens elke week te wassen. En door dit te doen in zeer warm water (60 graden) en dan direct in de zon te hangen, kunt u de meeste huisstofmijtallergenen elimineren om een constant allergievrij bed te hebben.

Om te voorkomen dat u regelmatig nieuwe kussens en matrassen moet kopen, kan een investering in huismijtbescherming voor uw matras en kussens (of een kussen van bamboe aanschaffen) een effectieve barrière vormen tussen u en de schadelijke effecten van deze kleine beestjes.

3. Zoek verkoeling

Mensen zonder eczeem zullen nooit begrijpen hoe fijn het voelt om in een verkoelend bed te stappen. Ik vind het zelf heel onprettig om na mijn vriendin te gaan slapen, omdat het bed dan al helemaal opgewarmd is.

Mensen met eczeem vertellen mij vaak dat zij deze verkoeling ook opzoeken door bijvoorbeeld een ijspack mee naar bed te nemen. Zelf vind ik dit niet nodig, ik gebruik gewoon een zak ingevroren doperwten (als het heel erg is) of een koud washandje. Dit werkt prima en kost een stuk minder!

Ik herinner mij vroeger dat ik bij mijn ouders thuis op de gang ging liggen als ik te veel jeuk had. Dit omdat in de gang stenen tegels lagen, en er kwam eigenlijk nooit zon. Heerlijk koud dus:)!

4. Antihistamine

De veranderingen in stoffen in ons lichaam worden bepaald door de eigen interne klok. Het natuurlijke circadiane ritme bepaalt de hoeveelheid histamine die het lichaam op verschillende tijdstippen van de dag vrijgeeft.

Anti-histaminica zijn geneesmiddelen die alleen gebruikt moeten worden als tijdelijke behandeling in tijden dat de slaap op zijn slechtst is. Ze werken door te voorkomen dat histamines zich vasthechten aan uw cellen, waardoor sommige van de vervelende ontstekings- en verergeringsverschijnselen van eczeem die een goede nachtrust belemmeren, worden vermeden.

Er zijn bepaalde crèmes op de markt die antihistaminica bevatten en een methode kunnen zijn om eerst te proberen voordat u tabletten of capsules probeert. De crème zal alleen directe invloed hebben op de huid, niet de rest van het lichaam.

Antihistaminica tabletten hebben invloed op het hele lichaam, van de longen tot de huid. Er zijn soorten antihistaminica die ook een ingrediënt bevatten dat de slaperigheid bevordert om u te helpen ontspannen en het slapen gemakkelijker te maken. Het spreekt voor zich dat deze moeten worden gebruikt met de nodige voorzichtigheid en niet voordat u met de auto gaat rijden.

5. Knip je vingernagels

Nee dit is niet de oplossing tegen eczeem. Het is de oplossing tegen het onbewust schade aanbrengen aan je lichaam. Hoe vaak ik niet wakker ben geworden met een open gekrabte huid, ik kan het niet meer bijhouden. Door kort geknipte en geveilde vingernagels te hebben heb ik de schade die ik mijzelf (onbewust) aanbreng kunnen reduceren.

Het is geweldig als zelfbeheersing onze dagelijkse krabtijd beperkt, maar tijdens onze slaapuren, als we het geluk hebben om daadwerkelijk in slaap te vallen, hebben we de neiging om onbewust te krabben.

Dit wordt pas gestopt als we wakker worden of als onze hersenen hebben voldaan aan de behoefte om te krabben.

Als de nagels kort en netjes worden gehouden, zonder dat er sprake is van scherpe randjes, verminderen we in wezen de vernielingen die onze huid oploopt en verminderen we tegelijkertijd de verdere jeuk die allergenen veroorzaakt die de huidbarrière kunnen binnendringen.

6. Zorg voor meer vitamine D

Vitamine D wordt vaak in verband gebracht met een verbeterde van eczeem, maar ook met een betere gezondheid, waaronder een betere slaap.

Onze levensstijl heeft ervoor gezorgd dat Vitamine D-tekorten vrij vaak voorkomen. Dit als gevolg van onze angst om in de zon te liggen, het dragen van kleding, zonnebrandcrème en het werken binnenshuis. Dit alles heeft de effectiviteit van onze lichaamsfuncties en onze slaappatronen fors veranderd.

Hoe kan Vitamine D ons helpen beter te slapen? Er zijn veel  voordelen van Vitamine D, met name Vitamine D3. De directe relatie tussen deze vitamine en slapen is gedeeltelijk gekoppeld aan bepaalde hormonale veranderingen die op verschillende momenten van de dag in ons lichaam plaatsvinden.

Door het opvangen van zonlicht of het innemen van een goed Vitamine D3-supplement, helpen wij door de veranderingen in ons melatonine- en cortisolgehalte ontstekingen te verminderen, ons immuunsysteem te versterken en een betere kwaliteit van onze slaap te bereiken.

Lees hier meer over de voordelen van Vitamine D voor mensen met eczeem.

7. Neem een bad of douche

Als de huid rood is en jeukt kan een douche of bad goed helpen. Een kalmerend bad met Dode Zeezout kan de jeuk drastisch verminderen en de huid voor de nacht zo houden.

Deze badproducten kunnen echt helpen om de jeuk te verlichten door de bacteriën op de huid te doden en de ontsteking te verminderen.

tips voor een betere nachtrust met eczeem

Conclusie

Voor veel mensen is het gezicht van een heerlijk bed zoals hierboven een genot om te zien. Voor mensen met eczeem is dat soms heel anders. urenlang wakker liggen en wakker worden nadat je je zelf helemaal opengekrabd hebt.

Veel van de bovenstaande punten zijn niet heel moeilijk door te voeren. Sommige vereisen een éénmalige aankoop, andere meer een routinematige wijziging aan uw leven. Hoe dan ook, als u op zoek bent naar een verbetering van uw nachtrust met eczeem ben ik ervan overtuigt dat elk van de bovenstaande tips u zullen helpen.

Probeer ze niet allemaal tegelijk, maar begin er met één en breid langzaam uit naar andere. Op den duur heeft u de perfecte situatie gecreëerd om lekker te kunnen slapen in elk seizoen en ziet het bed op de foto hierboven er ook voor u uit als een uitnodiging in plaats van een kwelling.

Meer tips nodig om met uw eczeem om te gaan? Bekijk dan ook onze aanbevolen producten voor mensen met eczeem. Hier behandelen we zowel verzorgingsproducten en huishoudelijke middelen en apparaten als ook boeken.

tips slapen met eczeem pinterest image